محققان از چاقی موش هایی که با رژیم غذایی پر چرب تغذیه شدند، جلوگیری کردند

5  دسامبر 2017 – محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاه واشنگتن با دستکاری ژنتیکی و فعال نمودن مسیر Hedgehog protein  در سلول های چربی موشهایی که به مدت هشت هفته با یک رژیم غذایی پر چرب تغذیه شده بودند، مانع از افزایش وزن این حیوانات شدند، اما حیوانات گروه کنترل که مسیرهای Hedgehog درآنها فعال نبود، در طی این مدت چاق شدند.
در حقیقت محققان راهی را برای جلوگیری از رشد بیشتر سلول های چربی، که یک روند منجر به افزایش وزن و چاقی است، شناسایی کردند.محققان با فعال نمودن مسیری در سلول های چربی موش، توانستند این حیوانات را با یک رژیم غذایی با چربی بالا، بدون چاق شدن، تغذیه کنند.
پرفسور Fanxin Long، استاد ارشد جراحی ارتوپدی گفت: این می تواند ما را به یک هدف جدید درمانی برای چاقی راهنمایی کند، نکته ی مهم در مطالعه ی ما این است که حیوانات با یک رژیم غذایی پر چرب تغذیه شدند اما افزایش وزن نداشتند، وجود بیش از حد چربی در رژیم غذایی، علت شایع چاقی است.
تحقیقات پرفسور لانگ بر روی مسیر معروف Hedgehog protein  که در بسیاری از بافت های بدن فعال است، متمرکز شده است.تیم او، موش هایی را پرورش دادند که حامل ژن هایی هستند که مسیر Hedgehog protein در سلول های چربی آنها با یک رژیم غذایی با چربی بالا فعال می شود.
پس از هشت هفته تغذیه با رژیم غذایی با چربی بالا، حیوانات گروه کنترل که مسیرهای Hedgehog protein آنها با مصرف رژیم پرچرب فعال نمی شد، چاق شدند،اما موش هایی که این ژن ها را برای فعال سازی این مسیر دریافت کرده بودند، هیچ اضافه وزنی نسبت به حیوانات گروه کنترل که با رژیم های غذایی معمولی تغذیه شده بودند، نداشتند.
پرفسور لانگ گفت: این مسیر خارق العاده با مهار اندازه ی سلول های چربی، مانع از چاقی می شود.
او توضیح داد: افزایش چربی به طور عمده به دلیل افزایش حجم سلولهای چربی است.هر سلول چربی رشد کرده و می تواند قطرات چربی بزرگی را در خود ذخیره کند. افزایش وزن ما به طور عمده ، به دلیل بزرگتر شدن سلول های چربی است تا تعداد سلول های چربی .
با تحریک مسیر Hedgehog protein و پروتئین های مرتبط با آن در سلول های چربی، تیم لانگ، از جمع شدن و ذخیره ی قطرات چربی در سلول های چربی این حیوانات، جلوگیری کردند.
وی گفت: مهمتر از همه این که، ما در حین مطالعات متابولیکی، متوجه شدیم که حیواناتی با مسیر Hedgehog protein فعال، نه تنها لاغرترند، بلکه دارای قند خون پایین تر و حساسیت بیشتری نسبت به انسولین بودند.
او گفت: ترجمه ی این یافته ها برای انسان می تواند دشوار باشد زیرا هر گونه داروئی که  بتواند مسیر Hedgehog protein را فعال کند، باید با دقت این مسیر را هدف قرار گیرد تا از عوارض جانبی احتمالی آن جلوگیری شود.برای مثال، برخی از سرطانها به فعالیت بیش از حد مسیر Hedgehog protein ارتباط  دارند. لانگ می گوید: به نظر می رسد که این مسیر بطریقی مشابه در انسان و موش کار می کند و ممکن است راه را برای هدف قرار دادن بافت چربی به عنوان یک درمان برای چاقی باز کند.
وی گفت: اگر ما بتوانیم استراتژی هایی را برای با دقت هدف قرار دادن سلول های چربی ابداع کنیم، من فکر می کنم که فعال شدن این مسیر می تواند در مبارزه با چاقی موثر باشد.
بیش از یک سوم جمعیت بالغ در ایالات متحده چاق هستند و هزینه های پزشکی سالانه مرتبط با چاقی به بیش از 147 میلیارد دلار رسیده است.افراد مبتلا به چاقی در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی، حمله قلبی، دیابت و سرطان هستند.

منبع و سایت خبر:

eLife, 2017; 6 DOI: 10.7554/eLife.31649

www.sciencedaily.com/releases/2017/12/171205115946.htm